Pages

Ads

Tuesday, January 5, 2016

Penjelasan terakhir.

Happy new year everyone! Belum terlambat sangat kan? Huhu.


Baru baru ni aku ada upload status pasal "Pengesahan JAKIM mengenai boat noodle" dekat fb. Tapi ramai yang pm tersalah faham. Hmmm. Untuk pengetahuan korang, aku tak cakap pun restoran tu haram. Kalau baca betul betul conversation aku dengan bahagian halal JAKIM memang aku mentioned "boat noodle ada sijil halal tapi dari negara luar".




Kali pertama pegi makan aku pegi dengan husband + anak kecik setahun lebih. Bila aku tanya halal ke dorang memang tunjuk halal cert tu dan dorang display kat kaunter. So memang tanpa was was aku makan. Lagipun aku bawak anak kecik takkan aku nak bagi dia makan sesuka hati. 


Disebabkan sedap aku bawak family aku pulak. Tapi masa tu mama cakap "kembang tekak" tengok orang makan. Papa pulak pegi riki betul ke ada halal even aku dah cakap memang ada halal. Siap interview waiter kat situ. Malangnya pelayan kat situ semua bukan muslim. Dan dan papa berleter kat situ jugak. Huhu.


"Tak semestinya takde halal dari JAKIM bermaksud tak halal".
- kalau kau tak was was, its up to you beb.

"Bukan senang nak dapatkan halal JAKIM".
- memanglah bukan senang. Can u imagine kalau JAKIM simply bagi halal cert kat semua restaurant yang apply then tiba tiba dorang tak patuh syariah korang rasa siapa yang akan bertanggungjawab?

"Kedai tepi jalan tu takde halal means tak halal lah?".
- kalau kau yakin kau makan je la. 


Aiyakkkk. Macam macam. Sebab tu status aku "cari kedai HALAL tanpa was was"!




Aku tak expect langsung status tu akan ramai yang share. Sampai 600++.





Tapi bila aku scroll kat fb ada statement from boat noodle (dated 28 dec 2015) yang dorang memang otw apply halal cert from JAKIM and probably dapat in January 2016, insyaAllah.


Kita pun memang dalam bulan january kan. Tak salah menunggu. Kalau dah dapat halal cert from JAKIM nanti korang nak melantak sampai termuntah pun takpe. Kan? Aku pun memang tunggu je ni. Once dorang announce dah ada sijil halal dari JAKIM memang aku serang balik. Hihi.


Oh yaaa. Disebabkan status "boat noodle" tu, ramai pulak yang add friend dekat fb. Aiyakkk. Tapi maaflah. Bukan aku tak nak approve. Tapi disebabkan fb aku private so aku kene selective sikit la. Yang tak kenal memang aku tak approve. Lagi satu kena fahamlah zaman sekarang macam macam jadi so aku terpaksa ber"extra careful" demi keselamatan diri & keluarga. Maaf ye pada yang add friend tu.



Sebenarnya banyak je restaurant yang status macam ni tapi coincidence boat noodle ni aku suka. Bukan nak condemn dorang ye.

So ingat ye kawan kawan, "Mencari sesuatu yang halal adalah fardhu".

0 pendapat mereka! =):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...