Pages

Ads

Tuesday, June 22, 2010

5 kemungkinan sebab kenapa pasangan yang telah berkahwin tidak dikurniakan anak..

tibe2 terbukak hati nak buat entry pasal pasangan yang dah berkahwin..even ak tak kawin lagik tapi ak ade r buat penyelidikan (tak tahan ayat..poyo) pasal pasangan yang dah berkahwin..tapi entry nih bukanlah semestinya betul..ini adalah hasil daripada penyelidikan..jika ada berlaku kesilapan,harap dapat dimaafkan..biasalah..kita hanya manusia biasa..yang baik itu dari ALLAH, yang silap itu datangnya dari kesilapan diri ini..

dibawah ini ak senaraikan 5 kemungkinan sebab kenapa pasangan yang sudah berkahwin tapi masih belum dikurniakan anak..diulangi..kemungkinan ya..


1) sumber kewangan masih tidak kukuh.
= yes..this is the main point yang ak rasa sangat tepat kepada pasangan yang tidak dikurniakan anak lagi..cuba bayangkan masa hidup berdua pun masih terkuntang kanting, apetah lagi bila dah ade anak nanti???nak hantar anak dekat nursery lagi..susu anak lagi..pampers..semua tuh memerlukan duit yang banyak..tapi orang cakap anak adalah rezeki dari ALLAH..mungkin belum rezeki anda dan pasangan anda lagi..

2) ALLAH memberi peluang kepada pasangan untuk mengenali hati masing2.
=korang kena fikir from the positif way..bukan ALLAH saja2 tak nak kasik korg anak..mungkin ALLAh nak bagi korg peluang mengenali hati pasangan anda..anda belum semasak-masaknye mengenali pasangan anda..masa bercinta dulu kita nampak yang indah2 jerk..tapi dah kawin macam2 kerenah yang korg mungkin terkejut..so,its take time to get the chemistry..

3) Ada kesilapan yang korg tak perasan.
=yang nih ak rasa banyak betulnya..cuba korg imbas balik ada tak kesilapan yang korg buat tapi tak bertaubat lagik (cewah ayat)..tak kisahla dengan sapa..yang penting kesilapan dengan ALLAH??dengan ibu bapa??dengan ALLAH harusla korg bertaubat sebab ALLAH yang akan beri rezeki dekat korg..tapi dengan ibu bapa, korg harusla mintak maaf..yela..korg pun akan jadi ibu bapa jugak kan???cuba bayangkan anak2 korg nanti berperangai macam korg..macam mana sedihnya ibu bapa korg,macam tu jugak korg akan rasa nanti..

4) menguji kesabaran setiap pasangan.
=mungkin jugak ALLAH nak tengok tahap kesabaran pasangan tersebut bila lambat dikurniakan anak..adakah mereka akan merungut setiap masa atau redha dengan ketentuan yang ALLAH dah tetapkan..

5) belum ada rezeki.
=inilah ayat yang ak rasa dapat sedapkan hati setiap pasangan yang masih belum dikurniakan anak lagi.."belum ada rezeki"..tapi takpe..tingkatkan usaha..pasti berjaya!


2 pendapat mereka! =):

zidEL zhafiz said...

gatal...ahahahaha~~~

Anonymous said...

terasa i nok.. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...